Saturday 3 February 2018

PERJALANAN ECZEMA LITTLEDIVA - PART 2

Salam

Meh MamaDiva sambung perjalanan eczema #littlediva

Bila ruam merah sikit-sikit tu, MamaDiva yang memang buta terus pasal eczema masa tu, memang ingat tu ruam susu. Macam-macam petua buat, sapu susu ibu, bancuh bedak sejuk + susu ebm, krim doktor semua sapu. Nampak macam ok, tapi on dan off.

Ruam makin merebak, merah pipi tak yah cakap lah, dari jauh dah orang nampak. Masa tu, memang menguji sangat. 

Bawak keluar je mesti ada yang tanya, 

"Kenapa tu?"
"Merahnya ruam, mesti sakit"
"Kenapa biar sampai macam ni, tak berubat ke?"
"Cuba sapu bla bla bla bla"
"Bawak pergi berubat kampung la"

Macam-macam cadangan. Bila bawak kedai makan je, pandang macam nak tembus ke dasar hati, pelik sangat-sangat macam la anak kita berpenyakit berjangkit.

Kesabaran pun dah ke laut. MamaDiva pernah je sound, marahkan orang yang pandang lebih-lebih tu. Betul-betul rasa macam orang tak betul. Malam-malam menangis basah bantal. Dah tahap bercakap sorang. Suami pun dah risau tengok kita macam serabut sangat. Allah saja yang tahu.

Tapi, dalam-dalam serabut tu la akhirnya, dibukakan pintu hati MamaDiva, dipertemukan dengan group Pahang Babywearers, Malaysian Babywearers. Niat asal nak tau ilmu mengendong je. Rupanya-rupanya inilah kunci kepada kesembuhan Lisa.

Apa kaitan?

Sebab dalam group ni lah MamaDiva mengenal natural remedies untuk sembuhkan penyakit. Dalam ni lah macam-macam ilmu parenting dapat. Berkenalan dengan ahli-ahli di dalamnya yang banyak beri ilmu yang selama ini asing bagi MamaDiva. Barulah, tau sebenarnya krim-krim yang doktor bagi tu, boleh dielak dan eczema boleh disembuhkan tanpa bahan kimia. 

Pasal mengendong? Owh itu another part yang kalau nak bercerita, sampai ke anak cucu pun tak habis wahaha

Nah! Ni gambar-gambar Lisa masa eczema. Ada masa-masa yang teruk tu, tak sanggup la nak ambil gambar. Ini pun, tengok semula pun rasa sedih balik




Okey, nanti kita sambung lagi ye. MamaDiva akan share macamana dan apa yang MamaDiva buat untuk sembuhkan lisa

Bersambung da......

No comments:

Post a Comment